Hlášení: Čínský vyhledávací projekt Google „Vážka“ končí (prozatím)

Žádné plány na spuštění vážky.
 
V nedávném slyšení před soudní komisí (House Judiciary Committee) Google CEO Sundar Pichai uvedl, v odpovědi na otázky kladené, že Google nemá žádné plány spustit internetový vyhledávač v Číně. Následující výňatek z Pichaiova slyšení byl poskytnut společností Google skrze e-mail:
 
Právě nyní nemáme žádné plány na spuštění našeho vyhledávacího produktu v Číně. Obecně se vždy snažíme o to – což je ostatně součástí naší mise a našich principů – poskytnout uživatelům informace. Máme důkazy, na základě každé země, ve které nyní operujeme, že tato naše činnost, kdy poskytujeme informace uživatelům, má velice kladný dopad a my tyto ohlasy slyšíme. Ale právě nyní nemáme žádné plány spouštět něco v Číně. K tomu, proč jsme vlastně zaujali takové stanovisko, budu plně transparentní, což zahrnuje zejména transparentnost s legislativci přímo zde, a zapojím se do širší diskuze.
 
Avšak to vypadá jako změna stanoviska. Během jejich výstupu v říjnu, sám Pichai učinil koment, který napovídal tomu, že je velice spokojen s vývojem projektu a že má namířeno ke zdárnému spuštění ještě dřív, než bylo předtím oznámeno.
 
Nástroj státního dozoru.
 
Od první chvíle, co byly zveřejněny detaily o projektu, narůstala čím dál větší opozice uvnitř samotné společnosti Google. Stanovisko, napsané Google zaměstnanci, uvádělo, že čínští uživatelé by byli sledováni a že vláda by měla kompletní přístup k jejich datům, což zahrnuje také i jejich lokaci – efektivně by se tak stal z internetového vyhledávače nástroj pro státní dozor nad svými občany. A je pravda, že Čína používá všechny formy pokročilé technologie, spolu s rozpoznáváním obličejů, aby sledovala a monitorovala její celou populaci.
 
Společnost The Intercept charakterizuje změnu jako „pořádnou ránu pro TOP vedoucí Google“, někteří z nich se těšili na návrat na největší internetový trh na světě od té doby, co společnost opustila Čínu v roce 2010, poté, co byl Gmail hacknut entitami spřaženými s čínskou vládou. 
 
Proč by nás to mělo zajímat.
 
Pokud tedy budeme považovat tento příběh za přesný, rozhodnutí nijak neovlivní marketéry ve Spojených Státech, alespoň ne přímo. Avšak je to určitě případ toho, jak interní a externí tlak může být opravdu podstatný dopad na produktový vývoj i v tak velkých internetových gigantech. Spatřili jsme něco podobného už dříve, když zaměstnanci Google protestovali proti tomu, že by se americké vládě zpřístupnila umělá inteligence. To vyústilo v AI Manifesto, ve kterém se Google zavázal, že nebude vyvíjet „technologie, které by mohly způsobit nebo způsobí jakoukoliv škodu.“
 
Ve velmi proměnlivém a politizovaném prostředí je velice důležité pro marketéry, aby jen tak nesklopili hlavy a vyhnuli se tak širších sociálním dopadům platformy, kterou používají. Všichni se musíme také zamýšlet i nad etickou dimenzí naší práce. Etické jednání pomáhá budovat důvěru a odhodlanost mezi uživateli, což se bezpochyby vztahuje i k té nejspodnější linii uživatelů.