Skoro padesát státních zástupců se spojilo dohromady v antimonopolním vyšetřování Googlu.

Vysoce očekávané a nyní oficiální. Státní zástupci započali formální šetření Google a Facebooku. Texaský státní zástupce Ken Paxton povede vyšetřování údajného protikonkurenčního chování Google a, odděleně od toho, new-yorský státní zástupce Letitia James povede další mezistátní vyšetřování, tentokráte Facebooku. To druhé bylo oznámeno minulý týden.
 
Státy se připojují a kupí.
 
GOogle vyšetřování, které bylo dnes formálně započato a vyhlášeno, je podporováno čtyřiceti osmi státními zástupci. Vyšetřování FAcebooku má ve stávající době podporu Colorada, Floridy, Iowy, Nebrasky, Severní Karolíny, Ohia, Tennessee a Kolumbie.
 
Alespoň podle zveřejněného dnešního stanoviska texaským státním zástupcem a jeho úřadem“ bipartisánská koalice oznámila plány na vyšetřování stále větší kontroly Google nad on-line inzerčními trhy a provozem vyhledávání, což může vést k antikonkurenčnímu chování, které zraňuje spotřebitele.“
 
Státní zástupci budou spolupracovat a koordinovat své snažení s federály.
 
Texaský vrchní státní zástupce uvedl, že mezistátní vyšetřování Google bude „fungovat ve spolupráci s federálními úřady“. Sněmovna a Senát oba dva vyšetřují hlavní technologické společnosti a Ministerstvo spravedlnosti a Komise pro federální obchod rozdělily jurisdikci nad vyšetřováním, které čeká GOogle, Facebook, Apple a Amazon.
 
Avšak Google zcela jasně získává opravdu pořádný kus pozornosti.
 
Alespoň podle právních expertů dané státy mají opravdu širokou škálu nástrojů, taktik a potenciálních rozsudků k dispozici. Mezi nimi je:
 

  • Zatlačit na federály, aby byli drsnější při vyšetřování a vyjednávání s Googlem
  • Zapojit se do jejich vlastního odhalování a jednání o dohodě s Googlem
  • Žalovat u federálního soudu pod federálními antimonopolními zákony, kde budou hledat nezávislé napravení, pokud se jim nepodaří vyjednat nějakou potenciální dohodu mezi Googlem a federály a nic se nedohodne ani mezi nimi.

 
Online inzerce „a poškození spotřebitelů“  ve vyšetřování.
 
Jak již bylo indikováno, vyšetřování se budou zaměřovat hlavně na to, jestli a jak moc velká je kontrola GOogle (a Facebooku) nad digitálním trhem inzerce a jestli se jim podařilo odkoupit společnosti, aby mohli přemoci konkurenci. Podíl na on-line inzerci Google tento rok je zhruba okolo třiceti sedmi procent a Facebook drží podíl o dvaceti dvou procentech, alespoň podle odhadů společnosti eMarketer. Avšak pokud je Amazon zahrnut, tak se celkový podíl těchto tří společností na digitálních dolarech rovná zhruba sedmdesáti procenty.
Jedním způsobem, jakým můžeme nahlížet na žalobu státních zástupců, je jako na pojistku proti nedostatečně agresivní federální žalobě. V roce 2013 Komise pro federální obchod (Federal Trade Comission FTC) vyjednalo dohodu během jeho antimonopolní žaloby proti GOogle, což někteří označovali jako pouhý pohlavek. Ostatní věří tomu, že to byl správný výsledek. Mezistátní žaloba se ale bude dívat „za ramena“ federálům, i když se ti dva budou muset nějak shodnout na postupu.
 
Minulé a stávající stanoviska, která byla zveřejněná několika individuálními vrchními státními zástupci také značí to, že alespoň někteří z nich se již nyní rozhodli, že GOogle škodí konkurenci a již se dívá po odpovědnosti a až na nápravu. Avšak dokázání odpovědnosti v kontextu potenciálního rozsudku je ale úplně něco jiného.
 
Proč by nás to mělo zajímat.
 
GOogle zaujímá takové stanovisko, že operuje ve vysoce konkurenčním prostředí, s tím že Facebook, Amazon, Microsoft a Apple (a jiní) všichni soutěží s touto společností v různých trzích. GOogle také bude zvýrazňovat fakt, že eMarketerův odhad třiceti sedmi procent je důkazem toho, že Google není dominantní ani nekontroluje digitální inzerci ve Spojených Státech.
 
Google také již v minulosti tvrdil, že jeho chování je zaměřeno na a hlavně čerpají z něho výhody spotřebitelé. A skutečně, bude určitě velice zajímavé sledovat, jak se bude dokazovat škoda pro spotřebitele z činů Google, podle tradičních antimonopolních standardů. Avšak zjevná absence spotřebitelského poškození ještě nezastavila Evropskou Komisi od pokutování GOogle zhruba devíti miliardami dolary a nařízením změn v byznys praktikách společnosti (proti těmto rozsudkům a pokutám se nyní Google odvolává).
 
Jak již bylo zmíněno výše, je tu jistá presumpce odpovědnosti mezi některými autoritami vyšetřování. Řekněme, že vyšetřovatelé skutečně určí, že došlo k protikonkurenčnímu chování společnosti, tak poté vyvstává otázka nápravy, se kterou si právě nyní nedokáže poradit ani Evropská Unie. Jak tvrdí budou muset být? A bude náprava zahrnovat uvolnění některých akvizic?
 
Pokud se tedy nepodaří GOogle vyjednat nějakou dohodu, tak poté bychom mohli být svědky roky trvajícího soudního sporu. Avšak určitě můžeme bezpečně vsadit na to, že společnost nepřistoupí na dohodu, pakliže by byly podmínky dohody pro společnost únosné – tak, jako tomu bylo v roce 2013 – což je něco, co státy pravděpodobně nebudou chtít a budou proti tomu brojit.